Love for Bornholms Politihundeforening:
§ 1: Navn.
Foreningens navn er; Bornholms Politihundeforening – Dansk Politihundeforening
– Bornholms afdeling.
§ 2: Formål.
Foreningens formål er; At skabe interesse for opdræt og
dressur af politihunde, og deres praktiske anvendelse indenfor Politiets arbejde,
og blandt civile medlemmer. At foretage kåringer af civile politihunde. At
afholde konkurrencer der bygger på praktisk politihundearbejde.
§ 3: Medlemmer.
Anmodning om medlemskab skal ske til foreningens kasserer,
ledsaget af 1 års kontingent. Bestyrelsen kan, såfremt et af de § 4 nævnte
forhold foreligger, nægte optagelse. Udmeldelse skal ske senest 3 mdr. før
regnskabsårets slutning til kassereren. Kontingentrestance på 3 mdr. medfører
tab af medlemsretten. Nye medlemmer modtager et eksemplar af foreningens love.
§ 4: Eksklusion.
Medlemmer der forsætligt modarbejder foreningens formål,
eller før/efter sin optagelse har gjort sig skyldig i moralsk forkasteligt
forhold eller handlemåde, eller i et sådant forhold, at hans/hendes forbliven i
foreningen kan nedsætte dens medlemmer i det almindelige omdømme, kan
ekskluderes af bestyrelsen. Eksklusionen kan af det pågældende medlem indankes
for hovedforeningens repræsentantskab, hvis afgørelse er endelig.
§ 5: Passive medlemmer.
Personer der ønsker at støtte foreningen, kan optages som
passive medlemmer. De modtager foreningens blad, men er ikke berettiget til at
fremstille hunde til kåring/træning, eller som hundeførere at deltage i
foreningens konkurrencer, og har ikke stemmeret i foreningens anliggender.
§ 6: Æresmedlemmer.
Æresmedlemmer kan efter bestyrelsens indstilling og ved en
enstemmig generalforsamlings-beslutning optages, hvis disse har udvist særlig
interesse for foreningen og dens arbejde. Æresmedlemmer har ikke stemmeret.
§ 7: Udmeldte medlemmer.
Slettede eller udmeldte medlemmer har intet krav på
foreningen eller dens midler.
§ 8: Foreningens ledelse.
Bestyrelsen består af 5 medlemmer, der vælges ved
generalforsamlingen. Valgbare er alle aktive medlemmer. Formanden udpeges ved
generalforsamlingen. Bestyrelsen skal bestå af en formand, en kasserer og 3
bestyrelsesmedlemmer. Bestyrelsen vælges for 2 år ad gangen, således at
formanden og et bestyrelsesmedlem afgår de lige år, de øvrige 3 bestyrelsesmedlemmer
afgår de ulige år. Der vælges på generalforsamlingen en 1. og en 2. suppleant
til bestyrelsen. Endvidere vælges på generalforsamlingen to revisorer og en
revisorsuppleant for 1 år ad gangen. I tilfælde af samlet mandatnedlæggelse er
bestyrelsen forpligtet til at fungere som forretningsudvalg indtil nyvalg kan
finde sted på en, i den anledning indkaldt, ekstraordinær generalforsamling.
Afgår formand eller kasserer i utide, indtræder straks en suppleant i bestyrelsen,
der så vælger formand eller kasserer, som fungerer til næste ordinære
generalforsamling.
§ 9: Kontingent.
Kontingentets størrelse for aktive og passive medlemmer
fastsættes hvert år på den ordinære generalforsamling, og gælder for
indeværende regnskabsår. Kontingentet opkræves af kassereren ved regnskabsårets
begyndelse.
§ 10: Bestyrelsesmøder.
Et bestyrelsesmøde er beslutningsdygtigt, når mindst 3
medlemmer er til stede.
§ 11: Forhandlingsprotokol.
Bestyrelsen fører en forhandlingsprotokol over alt hvad der
forhandles om på bestyrelsesmødet og generalforsamlingen.
Forhandlingsprotokollen oplæses ved generalforsamlingen.
§ 12: Bestyrelsens forpligtelser.
Bestyrelsen, der er ulønnet, administrerer foreningens
midler, for hvis tilstedeværelse kassereren er ansvarlig. Bestyrelsen har alene
fuldmagt og ret til at tegne foreningen og føre alle forhandlinger foreningen
vedrørende.
§ 13: Kassereren.
Kassereren fører foreningens regnskab, modtager kontingent
og holder nøje fortegnelse over foreningens medlemmer. Ved de ordinære
generalforsamlinger er han/hun pligtig til at fremlægge regnskabet i revideret
stand. Regnskabsåret er kalenderåret. Revisorerne kan til enhver tid uanmeldt
efterse kassebeholdningen og foreningens bøger.
§ 14: Generalforsamlingen.
Generalforsamlingen afholdes hvert år inden den 1. april, og
indkaldes på hensigtsmæssig måde med mindst 14 dages varsel. Dagsorden for hver
generalforsamling opsættes af bestyrelsen, og skal indeholde:
1: Valg af dirigent.
2: Formanden aflægger beretning.
3: Forhandlingsprotokollen oplæses.
4: Kassereren oplæser og fremlægger det reviderede regnskab
til godkendelse.
5: Behandling af indkomne forslag.
6: Valg af bestyrelsesmedlemmer.
7: Valg af suppleant til bestyrelsen.
8: Valg af 2 revisorer og 1 revisorsuppleant.
9: Fastsættelse af kontingent.
10: Eventuelt.
§ 15: Myndighed.
Generalforsamlingen er den højeste myndighed i alle
foreningens anliggender, og dens beslutning er gyldig uanset de mødtes antal,
dog undtaget § 19. Alle afgørelser træffes ved simpelt stemmeflertal og
skriftligt når bestyrelsen eller et af de mødte stemmeberettigede medlemmer
forlanger det. Til vedtagelse af lovændringer kræves dog, at mindst ¾ af de
angivne stemmer er for ændringen. Forslag der ønskes behandlet på den ordinære
generalforsamling må være formanden i hænde senest 10 dage før
generalforsamlingen afholdes.
§ 16: Dirigent.
Den på generalforsamlingen valgte dirigent leder
forhandlingerne og påser, at foreningens love overholdes, samt at kun sager,
der er opført på dagsordenen kommer til afgørelse.
§ 17: Ekstraordinær generalforsamling.
Ekstraordinær generalforsamling afholdes, når bestyrelsen
beslutter det, eller når mindst 10 stemmeberettigede medlemmer stiller skriftligt
motiveret forlangende herom. Mindst 6 af disse medlemmer er forpligtiget til at
møde og forsvare forslaget, i modsat fald kan bestyrelsen forkaste det. Ekstraordinær generalforsamling indkaldes på
samme måde som den ordinære, men kun med 8 dages varsel. Dagsorden opsættes af
bestyrelsen.
§ 18: Avl.
Medlemmer af foreningen må ikke udlåne deres hanhund til
parring med tæver der ikke er stambogførte i DKK., og den må ikke benyttes til
avl hvis den er kryptorchid. Ligeledes må medlemmer ikke lade deres tæve parre
med hanhunde der ikke opfylder de i 1 stk. anførte betingelser. Overtrædelse
kan medføre eksklusion jævnfør § 4.
§ 19: Ophævelse af foreningen.
Forslag til ophævelse af foreningen kan kun vedtages når
mindst 2/3 af medlemmerne er til stede til generalforsamlingen og stemmer
derfor. Samme generalforsamling tager bestemmelse om hvad der skal ske med
foreningens midler og ejendele.
Werner B. Jensen: Formand
Mogens Drejer: Kasserer
John Ingemansen - Povl E. Jacobsen – Frank Aagensen